Zmiana konta bankowego – jak przenieść konto do innego banku

Jeśli irytują Cię ciągłe awarie, podwyżki opłat i brak dbałości o klienta w Twoim banku, nie musisz biernie się temu przyglądać. Możesz wziąć sprawy w swoje ręce i przenieść rachunek. Konta bankowego nie wybiera się raz na zawsze. Zobacz, co trzeba zrobić, żeby przenieść konto z jednego banku do drugiego, i zaoszczędzić przy tym, w perspektywie roku, nawet kilkaset złotych, a oprócz tego załapać się na bonus dla nowych klientów.

Jak przenieść konto

Na początek odpowiedź na kilka często pojawiających się pytań dotyczących otwierania, posiadania i zamykania konta bankowego. Instrukcję przenoszenia rachunku znajdziesz tuż pod nimi.

Czy można mieć więcej, niż jedno konto w banku?

Ani polskie prawo, ani regulaminy obowiązujące w bankach w żaden sposób nie ograniczają liczby rachunków bankowych, które może posiadać jedna osoba. Można zatem być właścicielem wielu kont w jednym banku, a także posiadać rachunki w wielu różnych bankach jednocześnie.

Czy można przenieść numer konta do innego banku?

Przeniesienie konta bankowego z tym samym numerem nie jest możliwe. Zmieniając operatora telefonii komórkowej mamy możliwość przejścia do nowej sieci razem ze starym numerem, jest to na pewno wygodne i praktyczne. Jednak numer naszego konta nie może zostać przeniesiony z banku do banku. Oprócz cyfr oznaczających nasz rachunek, są w nim zawarte również informacje na temat numeru rozliczeniowego określającego konkretny bank.

Czy zamknięcie konta w banku jest płatne?

Likwidacja konta w banku, z którego usług nie chcemy już korzystać, jest zupełnie bezpłatna. Po złożeniu dyspozycji zamknięcia rachunku, trzeba odczekać do końca okresu wypowiedzenia określonego w umowie (nie dłużej, niż miesiąc). Po tym czasie konto zostanie zamknięte, a my nie zostaniemy obciążeni żadnymi opłatami z tego tytułu. Ważne tylko, żeby pamiętać o uregulowaniu wszystkich zaległych zobowiązań wobec banku (np. opłata za kartę, debet na rachunku), jeśli takie są bądź zostaną naliczone. 

Czy założenie konta w banku jest płatne?

Banki nie pobierają opłat za założenie konta bankowego i jest to obecnie standard. Ewentualne opłaty mogą pojawić się później, już w trakcie korzystania z niego.

Krok 1: Co jest dla Ciebie ważne podczas korzystania z konta?

Często wyjeżdżasz za granicę? Robisz dużo przelewów natychmiastowych? Chcesz korzystać z płatności telefonem Apple Pay lub Google Pay? A może często wypłacasz gotówkę z bankomatu?

Niezależnie od tego, czy chcesz zmienić konto dla młodych, czy „dorosły” rachunek, Twój sposób korzystania z konta jest ważny do dokonania właściwego wyboru nowego banku. Warto wiedzieć, czego rzeczywiście potrzebujesz, a które opcje są dla Ciebie zbędne. Niektóre banki zaoferują Ci na przykład kartę płatniczą bez opłat, bez potrzeby spełniania dodatkowych warunków, inne bezpłatne wpłaty i wypłaty w oddziale, a jeszcze inne całkiem spore premie pieniężne za założenie konta. Musisz zdecydować, co jest dla Ciebie najistotniejsze.

Krok 2: Porównaj aktualne oferty na rynku i wybierz najlepsze konta

Analiza opłat i prowizji bankowych to ciężkie zadanie, jednak nie musisz przeprowadzać jej samodzielnie. Wielu młodych ludzi (i nie tylko) korzysta z naszego rankingu kont bankowych. Porównane są w nim najlepsze aktualnie na rynku rachunki, które idealnie nadają się dla studentów i młodych.

Jeśli wybrałeś już z zestawienia rachunki, które spełniają Twoje kryteria, porównaj koszty, które obecnie ponosisz z tymi, które będziesz ponosić w przyszłości, w nowym banku. To pozwoli Ci w prosty sposób obliczyć ile zaoszczędzisz i ocenić, czy zmiana Ci się opłaca. Sprawdź też, czy bank do którego chcesz się przenieść, ma wszystkie interesujące Cię sposoby płatności, np. Blika czy Apple Pay.

Krok 3: Złóż wniosek o otwarcie rachunku w nowym banku

Następnym krokiem jest wypełnienie wniosku o otwarcie konta, który dostępny jest na stronie internetowej banku. Linki do odpowiednich wniosków znajdziesz w rankingu kont. Samo wypełnienie wniosku nie zajmie Ci więcej, niż 10 minut, a jego trakcie potrzebne będzie podanie danych personalnych i danych kontaktowych, m.in. serii i numeru dowodu osobistego, adresu, numeru PESEL, numeru telefonu i adresu e-mail.

Jesteś gamerem? Sprawdź Konto Przekorzystne dla graczy z voucherami do Steam, PlayStation Store lub Xbox Game Pass, nową kartą gamingową oraz pokaźnym bonusem pieniężnym!

Krok 4: Przenosiny „na nowe konto”

Ostatni krok polega na praktycznym przeniesieniu wszystkich operacji ze starego, na nowe konto i możesz to zrobić na dwa sposoby:

a) samodzielnie („ręcznie”)

Jeśli jesteś osobą, która nie ma wielu comiesięcznych zobowiązań, a tym samym nie masz zbyt wielu transakcji do przenoszenia i zbyt wielu urzędów do informowania o zmianie rachunku, możesz samodzielnie przenieść się na nowe konto.

Po otwarciu nowego rachunku możesz zrezygnować z dotychczas używanej karty płatniczej (zrobisz to w oddziale albo za pośrednictwem bankowości internetowej/aplikacji mobilnej). Nie musisz od razu zamykać konta, jednak najczęściej (w zależności od banku) to karta generuje koszty, jeśli się jej nie używa, więc dobrze jest się jej pozbyć.

Następnie pamiętaj, aby powiadomić wszystkich, którzy przelewają pieniądze na Twoje konto o tym, że jego numer uległ zmianie. Rodzina, znajomi, osoba, u której dorywczo pracujesz - prześlij każdej z takich osób e-mail z informacją o nowym numerze konta.

Jeśli na dotychczas używanym rachunku masz zdefiniowane zlecenia stałe (np. powtarzane co miesiąc przelewy za komórkę lub internet), ustaw je na nowym koncie, kopiując dane z jednej bankowości internetowej do drugiej. Dobrze będzie to zrobić również ze zdefiniowanymi odbiorcami, czyli osobami/firmami, które są na Twojej bankowej liście odbiorów. To też dobra okazja do zrobienia w niej porządku, bo niektóre pozycje z pewnością będą już niepotrzebne.

Podpięcie numeru telefonu do Blika w nowym banku będzie szczególnie potrzebne, jeśli często korzystasz w przelewów na telefon. Zrobisz to w ustawieniach konta, bądź zakładce z ustawieniami samego Blika (szukaj opcji dodania/zarejestrowania numeru do odbierania i wysyłania przelewów na telefon).

Rzeczą, która nie jest konieczna, ale może okazać się przydatna, będzie wyeksportowanie historii transakcji ze starego konta. Najczęściej można pobrać plik PDF lub CSV z zestawieniem operacji dla dowolnie wybranego okresu. Szukaj tej opcji w historii transakcji, pod hasłem „eksportuj historię” lub „pobierz do pliku”. Po zamknięciu tego rachunku nie będziesz mieć już dostępu do tych danych, więc ich pobranie może się przydać.

Gdy będziesz mieć już nową kartę, podepnij ją do rozliczeń w serwisach streamingowych i aplikacjach, z których korzystasz (np. Netflix, HBO Max, Spotify, Tidal, Uber, Glovo, itp.), dzięki temu zachowasz ciągłość dostępu.

Używaj do bieżących rozliczeń nowego konta, a po miesiącu lub dwóch możesz sprawdzić, co dzieje się na “starym”, aby zorientować się choćby, czy nie zapomniałeś o poinformowaniu kogoś jeszcze. Jeśli jest na nim pusto, to znak, że możesz zamknąć konto w dotychczasowym banku. Doradca będzie na pewno namawiał Cię, abyś tego nie robił, jednak w żaden sposób nie może Cię zmusić do dalszego korzystania usług starego banku. Zamknięcie rachunku to Twoje święte prawo.

b) przy pomocy nowego banku, który załatwia formalności za Ciebie

Jeśli z kolei na starym rachunku masz zdefiniowane operacje (np. stałe zlecenia, polecenia zapłaty) lub jest mnóstwo urzędów, które musisz powiadomić o zmianie rachunku (np. ZUS, Urząd Skarbowy) – wygodnym rozwiązaniem może się okazać skorzystanie z pomocy banku w tym zakresie. Co może zrobić za Ciebie Twój nowy bank? Na mocy rekomendacji Związku Banków Polskich, która weszła w życie 1 stycznia 2010 r., powinien zrobić niemal wszystko: poinformować pracodawcę, ZUS, US, inne urzędy i instytucje, przenieść Twoje polecenia zapłaty, a nawet zamknąć konto w starym banku. To Ty definiujesz zakres "pomocy". Jak to zrobić?

W takiej sytuacji podpisz pełnomocnictwo i złóż wniosek o przeniesienie rachunku. W poszczególnych bankach ten proces może się nieco różnić, jednak my przeanalizowaliśmy kilka ścieżek postępowania w tych najpopularniejszych i prezentujemy je poniżej. Wspólnym elementem każdej zmiany rachunku przy pomocy banku jest podpisanie dwóch dokumentów: pełnomocnictwa oraz wniosku o przeniesienie rachunku.

Wiele osób myśli, że przenoszenie konta bankowego działa tak, jak zmiana operatora komórkowego, na przykład z Orange na Play, z zachowaniem numeru. W przypadku konta to nie jest możliwe – w nowym banku otrzymasz nowy numer konta, nie zachowasz starego. Przeniesiony rachunek oznacza po prostu, że nowy bank podepnie do rachunku zlecenia stałe i powiadomi odpowiednie urzędy/instytucje o zmianie numeru Twojego konta.

Jak przenieść konto? Proces przenoszenia rachunku przez nowy bank na nasze polecenie odbywa się w standardowej formule:

  1. najpierw otwierasz nowe konto – możesz to zrobić przez internet lub w oddziale,
  2. następnie składasz wniosek o przeniesienie rachunku płatniczego wraz z upoważnieniem dla nowego banku (wtedy może podjąć działania za Ciebie) – te dokumenty w większości banków są dostępne po zalogowaniu do bankowości internetowej (ewentualnie można je też złożyć w oddziale),
  3.  informacje, jakie będą wymagane przez bank to:
    • Twoje dane i dokument tożsamości (dowód osobisty, paszport), który był używany w dotychczasowym banku,
    • numer konta w dotychczasowym banku,
    • adresy instytucji, które chcesz powiadomić o numerze konta w nowym banku, np. pracodawca, ZUS, Urząd Skarbowy, uczelnia,
    • dane wierzycieli (nazwa, adres, identyfikator) oraz identyfikatory płatności, jeśli chcesz przenieść polecenia zapłaty,
    • nazwy i numery rachunków odbiorców, jeśli chcesz przenieść zlecenia stałe.
  4. resztę spraw bank załatwi sam, w wybranym przez Ciebie zakresie.

Formularze, które trzeba wypełnić są dość skomplikowane (szczególnie, jeśli chcemy to zrobić w wersji papierowej). Dlatego wielu klientów po ich obejrzeniu dochodzi do wniosku, że jednak sami zadbają o poinformowanie kogo trzeba o zmianie rachunku osobistego – samodzielne przenosiny to wbrew pozorom wcale nie jest trudny proces. Wystarczy tylko przekazać pracodawcy (lub w dziekanacie na uczelni w przypadku stypendium) druk zawierający numer konta i twoje dane, po to aby pracodawca/uczelnia przelewali wynagrodzenie/stypendium na nowy rachunek. Wspomniany druk możesz albo wygenerować w bankowości internetowej lub odebrać go osobiście w oddziale każdego banku.

Warto jednak widzieć o możliwości i prawie do pomocy w przenosinach, jaką powinien zaoferować Ci bank, w którym otwierasz rachunek.

Jeśli chcesz skorzystać z pomocy banku, ale przerasta Cię wypełnienie formularzy, najlepiej będzie otworzyć konto przez internet, a gdy będzie już aktywne, iść do oddziału i poprosić doradcę o pomoc w uzupełnieniu dokumentów.

Czy warto?

Wiele osób zastanawia się, czy przenoszenie rachunku w ogóle im się opłaci, biorąc pod uwagę niedogodności, które się z tym wiążą. Jednak tak naprawdę nie tylko możemy, ale powinniśmy zmienić konto bankowe raz na kilka lat! Duża konkurencja w obszarze rachunków osobistych sprawia, że pojawiają się nowe, bardzo konkurencyjne oferty. Posiadając to samo konto dłużej niż przez pięć, sześć lat, narażasz się na to, że Twoja oferta będzie daleko w tyle za najlepszą.

Banki najbardziej dbają o to, żeby oferta była atrakcyjna dla nowych klientów, kompletnie zapominając, lub co gorsza, wyciskając pieniądze ze starych, lojalnych użytkowników. W takiej sytuacji najlepiej jest pokazać, co myślimy o takiej strategii, zabierając swoje pieniądze. Czasem samo wyrażenie chęci zamknięcia rachunku powoduje, że nagle, w cudowny sposób, bank jest w stanie zaoferować zwolnienie z opłat lub przekonwertować rachunek na tańszy.

Zobacz także:

Powrót do:
« Strony głównej
« kategorii Student i bank

Krzysztof Gibek, redakcja serwisu kontostudenta.pl
ostatnia modyfikacja: 28.11.2022 r. Wykorzystywanie bez zgody redakcji zabronione
Uwagi? Komentarze? Napisz do nas: 



polityka prywatności  |  regulamin serwisu  |  kontakt

© Kontostudenta.pl 2011-2024. Wszelkie prawa zastrzeżone.