SMART Konto i SMART Procent w mobilnym banku

Bezpłatny, internetowy rachunek osobisty w Banku SMART – nowym banku mobilnym. Karta płatnicza bez opłat, darmowe prowadzenie i przelewy, bezpłatne wypłaty ze wszystkich bankomatów na całym świecie, a także 3% na koncie oszczędnościowym SMART Procent – to najważniejsze zalety konta.

Smart Bank
logo Banku SMART

Co to jest Bank SMART?

SMART Bank to marka należąca do FM Banku, która powstała w czerwcu 2014 r. Jakie jest jej przesłanie? Mobilnie, prosto, funkcjonalnie i w niskiej cenie. Kilka sloganów ze strony Banku SMART:

  • Bez ściemy. Stawiamy na proste zasady i przejrzyste reguły.
  • Konkurencja opłaca celebrytów.
  • My dajemy konto bez opłat.
  • Mówią, banki muszą być nudne, by mogły dużo zarabiać. My chwytamy za serce, a nie za kieszeń.
  • Gwiazdki zostawiamy w niebie, kruczki w lesie, opłaty u konkurencji.
Uwaga! Adres banku to www.banksmart.pl, a nie www.smartbank.pl – pod tą drugą domeną działa pośrednik kredytowy. Zobacz »

Konto osobiste SMART

Smart Konto

W ofercie dla klientów indywidualnych, w polskich złotych, są dwa rachunki: SMART konto (osobiste) i SMART procent (oszczędnościowe). Można otworzyć je w pakiecie, składając jeden wniosek. Konta można obsługiwać wyłącznie przez internet (bank nie ma oddziałów stacjonarnych). W 2015 r. do oferty dodano bezpłatne wypłaty ze wszystkich bankomatów na świecie, co czyni SMART konto jednym z niewielu naprawdę darmowych kont osobistych dostępnych obecnie na rynku.

Ile kosztuje Konto SMART

  • otwarcie i prowadzenie konta: 0 zł,
  • przelewy na rachunki wewnątrz banku: 0 zł,
  • przelewy zewnętrzne przez internet: 0 zł,
  • przelew do ZUS lub US: 5 zł,
  • przelew zagraniczny: 5 zł,
  • opłata za wydanie karty płatniczej: 0 zł
  • miesięczna opłata za kartę: 0 zł,
  • wypłata gotówki z bankomatów w Polsce i na świecie: 0 zł
  • opłata za wznowienie karty: 0 zł.

Na co trzeba uważać

Konto SMART „domyślnie” jest darmowe, to znaczy wykonując podstawowe operacje nie zapłacimy ani złotówki. Nie trzeba też spełniać żadnych warunków, aby nie ponosić opłaty za kartę. Jeśli jesteś tradycjonalistą i lubisz odwiedzać placówki bankowe, to pamiętaj, że Bank SMART ich nie posiada. Nie ma także możliwości bezpłatnej wpłaty gotówki na konto. Przelew do urzędu skarbowego lub ZUS-u to koszt 5 zł.

Jak wpłacić pieniądze?

Jeśli dysponujesz gotówką, którą chciałbyś za darmo wpłacić na swoje nowe konto, to musisz wiedzieć o tym, że bank... nie przygotował takiej możliwości :) Z informacji uzyskanych w rozmowie z infolinią wynika, że posiadacze konta w banku SMART nie mogą korzystać z wpłatomatów (a tradycyjnych placówek bankowych rzecz jasna nie ma). Co w takim razie pozostaje? Przekaz pocztowy albo wpłata w oddziale innego banku – obie opcje oczywiście za odpowiednią opłatą. Wszyscy, dla których konto SMART nie jest jedynym rachunkiem, nie mają problemu – mogą wpłacić pieniądze na swoje drugie konto i wykonać przelew.

SMART Procent – konto oszczędnościowe

Smart Procent

Otwierając konto osobiste SMART warto również zaopatrzyć się w rachunek oszczędnościowy SMART procent – prowadzone bezpłatnie konto, z dobrym oprocentowaniem 3% do 50 tysięcy złotych. Powyżej tej kwoty oprocentowanie spada do 2,3%. Nawet jeśli nie będziesz aktywnie korzystać z konta, bank nie pobierze za nie żadnych opłat.

Ile kosztuje SMART Procent?

  • otwarcie i prowadzenie konta: 0 zł,
  • przelew wewnętrzny: 0 zł – pierwszy w miesiącu, 5 zł – każdy kolejny
  • przelewy zewnętrzne przez internet: 5 zł,
  • przelew do ZUS lub US: 5 zł.

Do konta Smart Procent nie jest wydawana karta płatnicza.
Oprocentowanie środków wynosi aktualnie (stan na 17.09.2015 r.) 3%.

Rachunek oszczędnościowy jest bardzo dobrą propozycją dla wszystkich, którzy chcą na nim przede wszystkim gromadzić pieniądze i jedynie sporadycznie dokonywać przelewów (jeden darmowy przelew w miesiącu). Oprocentowanie jest w ścisłej czołówce wśród kont oszczędnościowych.

Na co trzeba uważać

Koszty przelewów z konta oszczędnościowego są wysokie (5 zł), ale w miesiącu przysługuje jeden darmowy przelew na SMART konto. Dlatego ewentualną wypłatę oszczędności warto wcześniej zaplanować.

Kto może otworzyć konto

Żeby otworzyć konto w Banku SMART musisz być osobą pełnoletnią.

Jak otworzyć SMART konto?

Rachunek możesz otworzyć jedynie przez internet, wypełniając wniosek na stronie banku lub korzystając z aplikacji mobilnej. Umowę podpiszesz na dwa sposoby: elektronicznie, czyli przelewem z innego banku lub przez kuriera, który dostarczy dokumenty pod wskazany przez Ciebie adres. Instrukcję zakładania rachunku znajdziesz w artykule: Jak otworzyć SMART Konto.

Karta płatnicza do SMART Konta

Karta Smart Bank

Do rachunku wydawana jest bezpłatnie karta Visa z technologią zbliżeniową PayWave. Można nią płacić w Polsce, za granicą, a także przez internet. Bank nie pobiera miesięcznej opłaty za kartę niezależnie od wydanej kwoty; nie zapłacisz za nią nic, nawet jeśli jej nie używasz.

Bankowość internetowa

Aby uzyskać dostęp do bankowości internetowej, trzeba poczekać na przelew zwrotny z banku, w którym otrzymamy numer klienta (w przypadku elektronicznego zawarcia umowy). Do zalogowania posłuży jednorazowe hasło, które zostanie wysłane SMS-em na podany we wniosku numer. System bankowości internetowej SMART banku jest bardzo prosty i zawiera trzy główne zakładki: "Wykonaj operację" (ekran główny), "Zobacz historię" i "Moje produkty". Przedstawiamy trzy zrzuty ekranu i kilka słów komentarza.

Smart Bank - bankowość internetowa - dashboard
Bankowość internetowa SMART - ekran główny. Kliknij, aby powiększyć.

Nie wszystko zostało jeszcze dopracowane. W ekranie startowym można dodać lub usunąć skróty do operacji, lecz jest to możliwe wyłącznie po kliknięciu zielonego plusa – po wybraniu minusa, widzimy pusty ekran. Zapewne nie takie było zamierzenie twórców. Jeśli ktoś chce założyć lokatę, niestety nie wybierze jej rodzaju, ponieważ lista nie rozwija się. Nie wszędzie działa także pomoc kontekstowa (kliknięcie w znak zapytania). Dla wielu irytujące może być wylogowanie użytkownika po odświeżeniu strony lub kliknięciu „wstecz” w przeglądarce. Są to na pewno rzeczy, które twórcy banku muszą jak najszybciej poprawić, bo utrudniają one korzystanie z systemu.

Smart Bank - bankowość internetowa - przelew
Bankowość internetowa SMART - formularz przelewu. Kliknij, aby powiększyć.

Formularz przelewu nie odbiega od tego, co można znaleźć w innych bankach, lecz jest w nim kilka nieścisłości, które powinny zostać wyjaśnione użytkownikowi. Opcja „Wybierz z listy” dotyczy zapewne odbiorcy, a nie pola „z rachunku”, dlatego powinna znaleźć się pod nagłówkiem „Na rachunek”. Nie dla każdego będzie jasne co to jest przelew SORBNET i operacja cykliczna, dlatego w tym miejscu warto byłoby umieścić pomoc kontekstową.

Smart Bank - bankowość internetowa - produkty
Bankowość internetowa SMART - produkty. Kliknij, aby powiększyć.

Do listy produktów trudno mieć zastrzeżenia, bo to tylko spis „stanu posiadania”, ale bank mógł zdecydowanie lepiej wykorzystać miejsce w tym ekranie. Skoro klient nie posiada lokat ani kart do rachunków, czemu nie dać mu możliwości złożenia wniosku już z tego miejsca?

Aplikacja mobilna SMART

Na stronie banku czytamy: „Projektowanie naszych kont zaczynamy od smartfona, zgodnie z filozofią „mobile first”. Dzięki temu możesz cieszyć się pełną obsługą konta przez telefon. Korzystając z naszej aplikacji mobilnej masz dokładnie taką samą funkcjonalność jak przy użyciu komputera. Naszą aplikację mobilną możesz pobrać za darmo i korzystać z niej na całym świecie. Rób przelewy do znajomych, płać rachunki czy sprawdzaj historię konta, gdzie tylko chcesz i kiedy chcesz, bo teraz cały swój bank masz na wyciągnięcie ręki”.

Na początku korzystania z aplikacji można mieć zastrzeżenia co do sposobu nadawania kodu dostępu (hasła) – na ekranie nie ma żadnej informacji o tym, ile cyfr należy wybrać. Po zapełnieniu wszystkich możliwych gwiazdek, okazuje się że hasło musi mieć 8 cyfr. Niezbyt fortunnie – tyle samo ma na przykład data urodzenia (dlatego przypadkiem jej nie ustawiajcie! ;)

Wczytywanie - aplikacja Banku SMART
Wczytywanie, kliknij obrazek, aby powiększyć
Nadawanie kodu - aplikacja Banku SMART
Nadawanie kodu, kliknij obrazek, aby powiększyć

Ekran startowy jest przyjemnie zaprojektowany, z szybkim dostępem do dwóch opcji: przelewu i historii rachunku. Pełne menu znajduje się w lewej górnej części ekranu i zawiera takie opcje jak "Rachunek główny", "Moje finanse", "Wykonaj operację", "Historia", "Operacje odrzucone" oraz ustawienia aplikacji i dostępu.

Gdy wejdziemy do zakładki „operacje”, dziwić może, że mamy do wyboru jedynie wykonanie przelewu. Z poziomu aplikacji nie założymy więc na przykład lokaty, czy nie złożymy wniosku o kartę (można jedynie otworzyć konto firmowe lub konto SMART, które już mamy). Jak na mobilny bank, to dość zaskakujące.

Dashboard - aplikacja Banku SMART
Dashboard, kliknij obrazek, aby powiększyć
Przelew - aplikacja Banku SMART
Operacje, kliknij obrazek, aby powiększyć

Pozostaje więc czekać na wersję 1.01 aplikacji mobilnej i na aktualizację systemu bankowości internetowej. Oferta produktowa jest wąska, ale dobra (szczególnie konto oszczędnościowe), jednak z jakością bankowości internetowej i mobilnej jest już nieco gorzej. To z pewnością za mało, by konkurować z najlepszymi.

Przejdź na stronę banku: banksmart.pl

Zobacz także:

Krzysztof Gibek, redakcja serwisu kontostudenta.pl
ostatnia modyfikacja: 15.09.2015 r. Wykorzystywanie bez zgody redakcji zabronione
Uwagi? Komentarze? Napisz do nas: 



polityka prywatności  |  regulamin serwisu  |  blog  |  kontakt

© Kontostudenta.pl 2011-2016. Wszelkie prawa zastrzeżone.